Der var ikke mange tilmeldt årets træner- og lederdag. Men det lave antal tilmeldte, blev vejet op af det det store engagement, fra dem der deltog. Det skal siges, at det ikke var af lyst de udeblivende blev væk, men i år lå der bare mange private arrangementer på samme tidspunkt.
Der blev startet op med eftermiddagskaffen, hvor formanden aflagde Farre Lokalråds årsberetning. Dette gav en stor spørge-iver for de deltagende. Det byggede meget på skolens indretning, renovering og brugen af den. Også hvordan rengøringen og oprydningen kunne blive forbedret i forhold til dem der benytter sig af faciliteterne. Jeg finder det vigtigt, at ”Farre Idræt og Kultur” bliver en institution, som primært kan være et sted, der er mest mulig selvkørende.
Alt er baseret på frivillige kræfter og der følger ikke nogen fastlagte midler med til vedligehold af de indvendige faciliteter. Det skal dog siges, at der blev givet 50.000 kr. af Vejle Kommune, som er blevet brugt til fornyelse af den nedre del af huset. Der bliver malet og der kommer et nyt gulvtæppe i hele underetagen, hvilket er tiltrængt efter 30 års slitage.
Men et spørgsmål melder sig i forhold til ”Farre Idræt og Kultur”. Hvem har det endelige ansvar for lokaler, faciliteter, renovering osv.? Og hvem skal betale?
En refleksion som lokalrådet gør sig er, at hvis Lokalrådet skal have fokus på Farre by som helhed, er det ikke Lokalrådet der også skal have et ansvar omkring ”Farre Idræt og Kultur”. Det lukker ned for kreativitet, initiativ og overblik omkring byen generelt. Men hvem skal så have ”det endelige ansvar”? ”For mange kokke fordærver maden”, er der nogen der siger…
Der blev talt om indkaldelse til brugermøde, hvilket er en meget god ide i forhold til ansvarsopgaver i forbindelse med brugen af stedet. Der blev foreslået en årlig oprydningsdag, hvilket er en fremragende ide, da der på magisk vis bliver fyldt op med forskellige remedier. En digital kalender til booking af skolens lokaler, hvilket kunne give et fantastisk overblik over skolen. Men hvem skal gøre det? Der skal nye gardiner til, nye stole, en opvaskemaskine, men hvem skal betale? Hvem skal forbinde alle disse tråde…?
Der skulle igen i år vælges en lokalrådsformand, og jeg takker for opbakningen omkring mit genvalg.
Men tilbage til træner- og lederdagen. Efter en engageret debat over en kop kaffe og et stykke kage, blev det tid til aktiviteter. Der skulle konkurreres i hvilket hold der kunne gå, løbe og stable med den højeste promille. Og det var ikke kun alkohol, men også hash, samt extasy, der kunne prøves. For ikke at føre denne historie et sted hen, som kunne gå af sporet, skal det siges at promillen blev dannet fiktiv, ved at påføre sig nogle specialbriller! Så var der på denne måde allerede gjort klar til en god fest, hvor promillen var afprøvet inden hjemturen, hvis det ved en fejl skulle gå denne vej.
Derefter blev der dystet i discipliner som kryds og bolle, hvor også kastemotorikken skulle være på plads. Der blev plads til vendespil, hvor de små grå fra barndommens kompetencer skulle tages i brug. Derudover blev der spillet curling på både stor og lille bane. Der blev gået til den og selv om undertegnede ikke var mester i sudoku, lykkedes det alligevel at få afholdt turneringen på ordentlig vis.
Efter aktiviteterne blev der spist og tid til nogle gode snakke tværs mellem ledere og foreninger. Dette gav også anledning til nye tanker, da der efter en god energioptankning, blev plads til endnu flere ideer til byen og dens sammenhæng.
Jeg vil gerne sige tak, til alle de trænere og ledere der er med til at gøre, vores by, til det den er. Dette gælder både som lokalrådsformand og som borger i byen. Sammen får vi humlebien til at flyve, selvom den ikke burde kunne. Jeg glæder mig til endnu et år, hvor vi kan udvikle Farre i den rigtige retning.
Lars Egeskov Pedersen, lokalrådsformand for Farre Lokalråd